Interview
Interview with Wagner Ribeiro form Brazil
Interview with Wagner Ribeiro form Brazil
Interjú
Interjú
Wagner Riberio brazil újságíróval
Kérdések:
1
– Mik azok az esztétikai elemek, amelyek a művészet részévé
teszik a bonsait, melyektől az nem csupán egy tálba ültetett fa?
Egy
tálba ültetett fa nem más, mint egy tálba ültetett fa. Akkor
válik bosaijá, ha szól a lelkedhez. Ez nem történik meg csupán
az által, hogy követjük a „szabályokat”, melyek csak a
formáról szólnak. A
forma egymagában
csak a keretet jelenti és nem a befejezést. A befejezés egy tálban
lévő fa, mely erős hatást gyakorol a nézőre. Ez a néző
iskolázottságától, tapasztalatától és elvárásától függ.
2
– Miért lehet a bonsait művészetnek minősíteni? Ön szerint mi
a művészet?
A
bonsait nagyjából az egész világon mesterségként kezelik.
Különösen igaz ez Japánra, ahol a bonsait elsöprő számban
kereskedelmi célból készítik. Egy kicsit ironikus, hogy Nyugaton
sokkal több ember foglalkozik művészetként a bonsaijal. Van, aki
művészetnek tudja minősíteni a bonsait, van, akinek nem kell ezt
tennie. Sok bonsai megszólítja az embert és azok valószínűleg
művészi alkotások. Minden művészet illúziót kelt. Amennyiben
ezt az illúziót helyesen érik el és jobb, mint a valóság, akkor
művészetnek lehet azt nevezni. Nagyon nehéz, talán lehetetlen
meghatározni, hogy mi a művészet, de könnyű felismerni, amikor
látjuk, ha van hozzá gyakorlott szemünk.
3
- Az interneten keresztül figyelemmel kísértem Masashi Hirao
pályafutását, főként a japán kultúra követeként a bonsai
bemutatása érdekében a világban tett utazásait. Vannak olyan
elképzelései, hogy kiegészíti a bonsait olyan művészeti
formákkal, mint a zene, a szobrászat, a festészet, stb. Walter,
gondolja ön, hogy a bonsai kiegészíthető és párbeszéd
alakítható ki közte és más művészeti formák között? Ha
igen, hogyan lehetne azt megtenni?
A bonsai nyilvánvalóan kiegészíthető más művészeti formákkal. De ez nem nagy meglepetés. Ha valakinek lehet festménygalériája jó zenével, akkor lehetne bonsai kiállítás is zenei aláfestéssel. Vagy festmény, szobor és bonsai együtt. Ez azonban nem teszi rögtön művészeti formává a bonsait. A bonsai gyakran csak dekorációként látható. Művészet-e a dekoráció? Gyakran meghökkent és szórakoztat, ha látok egy bonsait ábrázoló rajzot, vagy festményt az interneten és az emberek úgy beszélnek róla, mint művészetről. Az mindenki számára nyilvánvaló, hogy egy bonsait ábrázoló festmény művészet, vagy legalábbis az lehet. Nos, a bonsai önmagában miért nem művészet? Roy Lichtenstein egyszer megfestett egy bonsait. Ahogy hallom, mostanában kelt el mintegy 14 millió dollárért. A festményen látható bonsai pocsék. Kíváncsi vagyok, vajon szándékosan készült-e ilyenre? Minden esetre gondolkodásra késztet bennünket.
4
– Ön számos országban tett utazást és megismerte különböző
nemzetek bonsaiait. Gondolja-e, hogy a népek kulturális
jellemvonása hatást gyakorol a bonsai alakítási formára?
Hat kontinensen mintegy 50 országot látogattam meg és nagy érdeklődéssel figyeltem, hogy a különböző kultúrákban hogyan foglakoznak a bonsaijal és miként látják azt. Egyértelmű, hogy a helyi kultúra határozza meg, hogy az emberek miként alakítják a bonsait. Sokan próbálnak meg japán bonsait létrehozni bárhol élnek is, és véleményem szerint félreértik a művészetet. A bonsai annak a visszatükröződése, ahogyan a valóságos fákat látjuk a saját környezetünkben. Némely kultúrák a kreativitást hangsúlyozzák, mások a szigorú szabályok követését erőltetik. Ez megmutatkozik a bonsaiban is, amit megalkotnak.
5
– Az ön véleménye szerint hol történnek a legnagyobb újítások
és miért ott?
Mostanra
a legnagyobb újításokat egyértelműen a világ nyugati felében
vitték véghez. A japán kultúra nem kedvez az újítóknak, az
nagyon jó a fundamentalistáknak. Körükben a legjobb művész az,
aki a legjobban tud másolni. Nyugaton ezt mesterségnek neveznék és
széles körben az eredetiség alárendelésének tekintik. Japánban
azt a személyt, a ki a bonsaiban újítani akar bajkeverőnek
tartják és nem is újítanak. Nyugaton a művész a szó legjobb
értelmében rebellis. Egy művésznek újítania kell, különben
nem is művész.
6
– A természethű stílus olyan bonsai létrehozását célozza
meg, ami elhiteti az emberekkel, hogy abban a formában találtatott
a természetben. Ebben az értelemben a művész a természetet
kísérli meg újraalkotni, és nem saját magát juttatja
kifejezésre, igaz? A bonsai területén léteznek módszerek a
művész számára az érzések kifejezésére? Vagy a természet
újraalkotásának aktusában fejezi ki önmagát?
Azért
nevezik „természethűnek”, mert nem természetes, egyébként
„természetes stílusnak” hívnák. Szupertermészetes, jobb,
mint a természet, a természet lényege, realista módon kifejezve.
Minden jó bonsai megpróbálja a természet esszenciáját adni. A
természethű stílus realista módon teszi ezt. A természethű
stílust impresszionistaként lehet leírni, míg a hagyományos,
különösen a modern stílus expresszionista. A modern stílusban
nincs kísérlet olyasvalami létrehozására, ami olyan, mint egy
valódi fa, inkább a művész belső látása alapján egy szobor
készül, ami bizonytalanul olyasvalamire emlékeztet bennünket,
mintha egy másik bolygón lévő fa lenne. A természethű fa inkább
a valós világunkban lévő fát juttatja eszünkbe. Amikor valaki
egy természethű fa előtt áll a természet nagyságát csodálja,
egy modern fa előtt állva pedig a művész nagyságát. Amikor egy
tradicionális fa előtt állunk, a zen-buddhizmus nagyságát
csodáljuk. Ha valaki egy „nyugati hagyományos” stílusban
alakított fa előtt áll azokat a nagyszerű eredményeket csodálja,
amelyeket az alakító a szabályok betartásával elért. Figyelje
meg, hogy a fa szót használom a bonsai helyett.
7
– Lehetséges, hogy a bonsai művész urbánus változatot fejez ki
a természetes helyett? Hogyan?
Igen, lehetséges. A művészettel mindent ki lehet fejezni. A bonsai területén sokkal több dolgot lehet tenni, mint ami a tankönyvben van. A végén azonban valakinek kell, hogy tetsszen; gyakran csak önmagunknak. Ez rendben lévő, ha művészetről van szó. Amennyiben el akarjuk adni, vagy díjat akarunk nyerni, jobb olyat alkotni, ami megfelel a vásárlók, vagy a bírálók ízlésének. Létre lehet hozni például olyan bonsait, ami egy nagyvárosban lévő, az ember, vagy a városi környezet által megcsonkított fára emlékeztet.
8
– Ön 2008-ban járt Brazíliában. Olvastam egy interjút,
amelyben azt mondta, nem hiszi, hogy hagyományos stílusú bonsait
találna Brazíliában és azt gondolta, hogy a bonsai alakítás
forradalmi módszerét alkalmazzuk. Elmagyarázná ezt bővebben? Ezt
pozitív, vagy negatív dolognak gondolja?
Sok
ember van Brazíliában, aki „hagyományos stílusban alakít
bonsait. Olyasvalamit próbálnak létrehozni, ami nagyban hasonlít
a japán bonsaira. Azt gondolom, mindez rendben lévő, ha valaki a
tanuló fázisban van. De előbb vagy utóbb ennek véget kell érnie.
Aztán szerintem el kell kezdeni olyan bonsait alkotni, ami a
természetben megtalálható saját fáikra emlékeztet. Előfordul,
hogy a tipikus, standard „bonsai forma” egy ideális fenyő,
olyan fa, amit a hideg éghajlat és a rengeteg hó formált.
Nézeteim szerint az a legironikusabb, hogy egy trópusi országban,
mint Brazília, sok ember próbálja ezt utánozni. Brazíliában
egészében véve nincsenek tűlevelű fák és nincs hó. Nos, miért
alakítják a bonsaiokat a tűlevelűekre jellemző stílusban?
Japánban még a lombos fákat is a tűlevelűekhez hasonló módon
alakítják, mint amelyeket a hó súlya formált. A trópusi
bonsaira a legjobb példák Tajvanon és Indonéziában találhatók.
Nem gondolom, hogy Brazília már forradalmi úton jár. Az országban
sok hideg éghajlati bonsai másolat található. Ugyanakkor látok
egy feljövő új generációt, amely radikálisan távolodik ettől
az ösvénytől. Ez igaz az egész világra.
9
– Gondolja, hogy létezik egy olyan tendencia, hogy a bonsai
művészek fokozatosan feladják a hagyományos stílust és
folyamatosan újra feltalálják az alakítási eljárást?
Persze,
és ez azért van, mert a bonsai művészeti formának tekinthető,
nem mesterség csupán. A művészettörténet többnyire az új és
a hagyományos alkotások harcából áll. Mihelyst az új alkotás
általánossá válik, az lesz a hagyományos, az addig hagyományos
pedig régimódivá lesz. Az új nem jobb, csupán új. Az emberi
természet előbb, vagy utóbb változást akar.
10
– Szeretne hozzátenni valamit ehhez az interjúhoz, ami különösen
fontos a brazil olvasó számára?
Tanuljanak
meg hagyományos formákkal dolgozni, majd felejtsék el azokat.
Amikor már uralják a formát, próbáljanak lelket adni a fának.
Ne próbálják olyanná alakítani kis fáikat, mint egy bonsai,
hanem alakítsák úgy a bonsait, hogy egy fára hasonlítson –
ahogyan azt John Naka mondta. Tanulmányozzák a brazil fákat,
dolgozzanak saját őshonos alapanyaggal és alakítsanak olyan
bonsait, ami visszatükrözi a brazil természetet. Ne azt keressék
és próbálják meg utánozni, amit a mesterek alkottak. Azt
figyeljék, hogy mit kutattak a mesterek, amikor alkottak és
találják meg saját útjukat.